Tot onze grote verrassing zet het Coronavirus er ons allemaal toe aan om dringend slagvaardig en creatief te handelen!
Ondanks de ongemakken, en zelfs enkele economische rampscenario’s, kunnen we de schade nog steeds beperken dankzij het internet. Stel U even voor dat we deze crisis hadden gehad zonder dat we al de huidige technologische snufjes niet binnen handbereik hadden?
Voor een groot deel van de werknemers kunnen we op afstand blijven werken en een zekere productiviteit behouden dankzij de talrijke tools voor samenwerking op afstand.
Of het nu gaat om bedrijven die voordien al 1 of 2 dagen per week telewerken, of om deze die het voor het eerst experimenteren, de uitdagingen blijven dezelfde: het omschakelen naar "full remote" verandert ingrijpend de modus!
Laten we daarom eens goed van naderbij bekijken hoe we dringend zulk een noodplan voor telewerken kunnen opzetten.
Zoals u weet, is het digitale DE toegang tot het telewerken. Toch zijn sommige bedrijven nog niet voeldoende uitgerust, al was het maar om te kunnen vergaderen van op afstand.
De analyse van uw behoeften en enkele investeringen op korte termijn dienen te worden overwogen, zoals :
Zoals u weet, is het digitale DE toegang tot het telewerken. Toch zijn sommige bedrijven nog niet voeldoende uitgerust, al was het maar om te kunnen vergaderen van op afstand.
De analyse van uw behoeften en enkele investeringen op korte termijn dienen te worden overwogen, zoals :
- De digitalisering van uw 'prioritaire' documenten
- Eenvoudige back-up van gedeelde bestanden via een cloud-systeem
- De keuze van tools voor samenwerking op afstand om samen te communiceren en te vergaderen.
En hoe ga je die tools gebruiken?
Het eerste advies is om uw agenda's op een transparante manier te delen, zodat u de beschikbaarheid van elke persoon kent, zodat u uw telefoon- of e-mailcommunicatie niet overbelast raakt.
De gezondheid van uw medewerkers hangt ook af van het voorkomen van ongevallen op telewerken of andere derde plaatsen.
Er zijn echter ook andere redenen om een wettelijk kader op te zetten voor :
Om dit te doen, moet het kader van de mogelijkheden en beperkingen van telewerken worden gedefinieerd door middel van 3 essentiële documenten:
Zorg ervoor dat deze documenten worden gecommuniceerd en ondertekend op de eerste dag van het telewerk!
Voor elke verandering in een bedrijf, en zeker in het geval van een crisis zoals we die nu meemaken, is het essentieel om met uw medewerkers te communiceren over verschillende 'gezondheids' aspecten om verwarring, stress of zelfs paniek te voorkomen, zoals :
Het is niet omdat u overschakelt naar de fulltime telewerkmodus dat u het contact verliest, ook al is het waar dat vanaf de derde dag van het telewerken het effect van de eenzaamheid wordt gevoeld. Om dit te voorkomen, wordt dit best ingepland!
Want op kantoor wordt de sociale link natuurlijk en spontaan gelegd tijdens vergaderingen of pauzes rond de koffieautomaat.
Terwijl het bij telewerken nuttig zal zijn om je sociale leven te organiseren, om het zo te plannen dat de sociale link actief blijft.
Er zijn veel trucs die je kunt gebruiken om de link te onderhouden.
Of het nu op een formele manier is door :
Aangezien we nu in Fase 2 van COVID-19 zitten, denk er aan, kunnen we nog altijd in kleine groepen bijeenkomen.
Zoals u zult hebben begrepen, is het niet genoeg om de juiste hulpmiddelen te hebben om te telewerken, het is ook noodzakelijk om de juiste houding te hebben ten opzichte van de andere persoon.
Uw prioriteit is dat telewerk de organisatie niet mag verzwakken.
Beslis daarom over een charter voor samenwerking op afstand op te stellen, om effectief te blijven en beslis samen over goede praktijken met daarin volgende aspecten:
De techniek: Is iedereen vertrouwd met de aangeboden tools of is training noodzakelijk?
Planning: deelt iedereen zijn agenda op een transparante manier?
Houding: Hoe gaan we om met noodsituaties?
Als u bovenstaande tips toepast, kunt u de komende weken veilig beginnen met telewerken.
Ik wil echter uw aandacht vestigen op het feit dat het duurzaam implementeren van telewerk in uw organisatie meer tijd, reflectie, co-creatie en training vereist voor alle actoren van de verandering.
Zoals gezegd zitten we gelukkig niet in Fase 3 van CoVID-19 en nog niet in volledige quarantaine maatregelen.
Annuleer daarom nu niet meteen al jullie kleine live groepsvergaderingen!
We hopen allemaal dat deze extreme situatie tijdelijk en van korte duur is.
Normaal gezien zou elk bedrijf een "telewerk noodplan" moeten hebben, zelfs als ze het niet meteen wil activeren. De les is geleerd.
En dankzij deze ervaring realiseert u zich dat als de crisis eenmaal voorbij is, het opportuun is om telewerk te verduurzamen en aan te passen aan uw organisatie door middel van de hierboven gesuggereerde benaderingen.
Dan komt het 'telewerk' aspect aan bod met volgende toelichtingen:
Gezien de emotionele context die verbonden is met het Coronavirus, nodig ik u uit om verder te gaan dan uw elektronische communicatie (e-mails, intranet, ...). Plan ook vergaderingen in kleine groepen, in teams, om een veilige dialoog context te creëren, zowel op kantoor als online.
Of op een informele manier is, hou het vriendelijk met:
En u zult het gevoel hebben dat onze communicatie en informele aanpak essentieel worden om de band te behouden en onze productiviteit op afstand te verhogen.
Wees u ervan bewust dat het essentiële doel van het gebruik van dit charter is om:
Door de jarenlange ervaring en expertise in deze materie kan Nest Your Desk U verder bijstaan om het telewerk nog duurzamer te maken. Volgende aanpak is te overwegen:
Voorzie wat tijd voor een online consulting om uw telewerkplan te perfectioneren.
Ik wil dat alle bedrijven het potentieel van flexibel werken maximaliseren en zo snel mogelijk de vruchten daarvan plukken, terwijl ze tegelijkertijd een kader krijgen om de risico's die telewerk met zich mee kan brengen tot een minimum te beperken.